Print is not dead


In een tijd van 'fake news' en online politieke beïnvloeding is het moeilijk om nog oprechte berichtgeving te spotten. Online is veel ruis, dus hoe kun je er zeker van zijn dat iets gecheckt is? Het is een grote zorg van veel consumenten. In een onderzoek van Edelman Nederland kwam naar voren dat zeven op de tien mensen wereldwijd aangeven dat ze angst hebben voor nepnieuws en manipulatie.

In print we trust
Het publiek is kritischer geworden over digitale berichtgeving. Dus moesten reclamemakers op zoek naar een authentiek alternatief. Dit betekende de revival van oude media: print! Je hoort het goed, print is not dead. Met name de krant is een medium wat autoriteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Grote bedrijven maken daar op een handige manier gebruik van. Zoals de advertentie 'Jokkebrokken' van NLE waar ze eerlijk vertelden over de verkoop van 'groene' energie. Maar ook recenter, met het Volkswagen dieselschandaal. Advertenties om open en eerlijk te zijn, excuses te maken of iets belangrijks mede te delen.

Een van de voordelen van print is ook dat je precies weet wie je bereikt. De doelgroep is traceerbaar. Zo kun je jouw advertentie richten op de consument die het moet horen. Daarbij is het makkelijk communiceren, want deze lezer praat niet terug. Niet direct althans. Offline en online word in dit soort gevallen vaak wel naast elkaar gebruikt. Terecht, want in jouw online uitingen kun je gedetailleerder ingaan op jouw excuses of hartenkreet.

Kies je medium bewust
Het is goed je bewust te zijn van welk medium je waarvoor gebruikt. Social media heeft zijn geloofwaardigheid verloren. Je kunt wel serieuze mededelingen willen plaatsen op je Facebook kanaal. Feit is echter wel dat 39% social media niet meer betrouwbaar vind als brenger van nieuws. Besef dat elk medium zijn eigen doel heeft. Social media is perfect voor service verlening en verbeteren van jouw merkwaarde.

Hou online kanalen luchtig en geef bijvoorbeeld praktische tips. Creëer een vertrouwd merk door elk medium op de juiste manier in te zetten. Benieuwd naar wat de meerwaarde kan zijn van print voor jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op via een DM of ingrid@thinkred.nl

Reacties

Populaire posts