Hoe zorg je ervoor dat jouw klant van jou wil kopen?

Mensen denken met hun hart. Hiermee maken ze beslissingen. Een 'gut feeling', om het zo maar te zeggen. Marketeers en reclamemakers proberen daar al jarenlang op in te spelen. De vraag is echter: hóe speel je in op de intuïtie van jouw klant?



Stel, een persoon is trouw aan een bepaald merk bier. Hij of zij beschouwd dit bier als het beste bier. Als je deze persoon blind laat proeven om te bepalen wat hij of zij het lekkerste bier vind is er een grote kans dat de uitkomst anders is. Ondanks dat de klant een ander bier lekkerder heeft gevonden zal deze naar alle waarschijnlijkheid niet snel afwijken van zijn of haar favoriete biermerk. Dat heeft niets met logica te maken, maar met loyaliteit. De klant heeft simpelweg een goed gevoel bij een bepaald merk.

Bepalen waar dit gevoel precies vandaan komt is moeilijk. Voorheen werd mensen simpelweg gevráágd wat ze ergens van vinden. De consument zegt echter vaak wat ze denken, maar ze doen wat ze voelen. Het onderbewuste bepaald ons gedrag. 

Eye Tracking
Een handige manier om onderzoek te doen naar het onderbewuste van de consument is via bijvoorbeeld eye tracking. Hier kun je onderzoeken wat het kijkgedrag van de consument is. Dit is vooral interessant voor websites, apps of digitale nieuwsbrieven. Zo kun je zien welke elementen de aandacht trekken van jouw doelgroep en direct ervaren hoe jij jouw digitale uiting kunt verbeteren.

Neuromarketing
Een nieuwe manier om het onderbewuste in kaart te brengen is Neuromarketing. Neurowetenschappers brengen hersens en de werking ervan in kaart. Hierdoor kun je emoties aflezen en daardoor beter inschatten hoe een klant écht reageert op jouw merk, product of campagne. Met deze kennis kun je een positie opbouwen in de intuïtie van de consument. Beter inspelen op het gevoel van de klant, dus. 
 
Het rationeel denkende brein is niet altijd serieus te nemen. Toch worden de meeste marketingrapportage erop geschreven. Dat is zonde, want merkwaarde is uiteindelijk ontzettend belangrijk voor jouw consument. 

Andere opties
Niet elk bedrijf kan Neuromarketing inzetten om haar klant beter te begrijpen. Wat wel kan is bezig zijn jouw klant een goed gevoel te geven. Probeer groter te denken dan alleen verkoop genereren en geef daarmee meer waarde aan jouw organisatie. Denk aan lange termijn investeringen, zoals maatschappelijke samenwerkingen of de focus op klanttevredenheid. Zet value-based marketing in waarbij je van product-gericht denken naar klantgericht doen gaat. Zo kun je de positionering van jouw merk ook een gezonde boost geven

- Ingrid van Heuven van Staereling

Reacties

Populaire posts