TNW 2018 | Connected branding: stel de consument centraal.

 Bevindingen The Next Web 2018 - dag 1


Big data is big business. En wat je als bedrijf met deze data doet is belangrijk. Het kan helpen jouw consument beter te begrijpen. En als je de consument beter begrijpt kun je gerichter contact met ze zoeken.

Een random campagne de wereld in gooien waarin je jouw product of dienst aanprijst kan tegenwoordig echt niet meer. Dit moet gepersonaliseerd zijn. Het is de tijd van 'connected brands'. Zo verteld Mike Rigby van R/GA. Traditionele media werkte van boven naar beneden: het bedrijf wilde wat vertellen en de consument ontving. Vandaag de dag werken merken van beneden naar boven. Ze beginnen bij de consument om zo beter te begrijpen waar zij behoefte aan hebben. Daar stemmen ze hun media uitingen op af.



Ook Tricia Wang van o.a. Sudden Compass beaamd dit in haar presentatie. Zij licht een voorbeeld toe waarbij ze gevraagd werd een wasmiddel merk te helpen met hun nieuwe marketing strategie. Het bedrijf had zelf de aanname gedaan dat 'niemand wassen leuk vind' en wilde met deze stelling een nieuwe campagne inzetten. Wang trok deze conclusie in twijfel. Zij nodigde ze het bedrijf uit een aantal dagen in een zogenaamde 'laundromat' te vertoeven. Daar kwamen ze gelijk tot nieuwe inzichten. Deze wasserette werd gebruikt om te socializen, eenzaamheid te doorbreken en gezelschap te zoeken. Sommige mensen hadden zich zelfs helemaal opgedirkt in de hoop er de liefde van hun leven te ontmoeten. Het merk had hun strategie hierna uiteraard geheel veranderd.
Data is belangrijk te gebruiken als leidraad. Het geeft echter niet een compleet beeld van jouw consument. Hun online gedrag biedt geen inzicht in echte emoties en verhalen. Tijd spenderen met echte mensen; dat geeft een completer beeld van jouw consument. Tricia Wang pleit voor 3 dingen:
  1. Stop met naar jouw dashboard staren.
  2. Stap uit je kantoorpand.
  3. Praat met de consument.
De consument centraal stellen is het onderwerp van vele lezingen. Renato Valdés Olmos is Head of Design voor een healthcare community genaamd Honor. Hij gelooft in 'inclusive design'. Als je een product of dienst maakt voor een consument moet je dit ook verwerken in jouw research. Wees de gebruiker. En dat meende hij, want toen hij en zijn team bezig waren met het maken van Honor zijn ze letterlijk gaan werken als vrijwillige zorgverleners.

Elke gebruiker is uniek en niet alles is te vangen in digitaal gedrag. Wil je beter jouw consument aanspreken? Kijk dan ook eens om je heen! Stap naar buiten en praat met jouw doelgroep. Want zoals Tricia Wang terecht aangaf: wil met jouw bedrijf alleen optimaliseren of ook groeien?

- Ingrid van Heuven van Staereling

Reacties

Populaire posts