Bedrijfscultuur: De kracht van employer branding.

Wat je naar buiten brengt in je uitingen moet wel matchen met wat je binnen je bedrijf doet. Anders prikt de consument daar namelijk zo doorheen. Automerk Audi merkte dat aan de eerste hand. Tijdens de Amerikaanse Super Bowl kwamen zij met een politiek beladen campagne over gelijke salarissen voor mannen en vrouwen. Het bedrijf werd hypocriet genoemd, want in de Amerikaanse directie van het bedrijf zitten twee vrouwen en maar liefst twaalf mannen. De merkwaarde van jouw bedrijf is onoverkomelijk verbonden aan het personeel wat je in dienst hebt. Jouw bedrijfscultuur is daarom even belangrijk als de boodschap die je de wereld in stuurt.


Zien wie er bij een bedrijf werkt is voor klanten belangrijk. In een onderzoek uit 2006 bleek dat er toen al positiever gereageerd werd door gebruikers op websites waar foto's van gezichten te zien zijn dan daar waar dat niet het geval was. Het zien van foto’s geeft mensen niet alleen een positiever gevoel maar levert uiteindelijk ook meer conversie op. Het gezicht achter het merk zien schept vertrouwen.

In de spotlights
Jouw medewerkers kunnen het visitekaartje zijn van jouw bedrijf. Bedrijven die hun merk serieus nemen moeten dus de route naar een kandidaat ook serieus nemen. Denk daarom goed na over waar jouw bedrijf voor staat en welke mensen je idealiter daarbij vind passen. Werk wat past bij hun eigen normen en waarden is voor medewerkers ook steeds belangrijker geworden. Gebruik daarom geen inwisselbare teksten voor jouw vacatures, maar ga voor een manier van recruiten waarbij verwachting en praktijk met elkaar verbonden zijn.

Niet iedere medewerker zit erop te wachten met een foto op de website te staan. Dwing dit dan ook zeker niet af. Vraag mensen die enthousiast zijn over wat ze doen of ze hierover willen vertellen. Laat ze bijvoorbeeld een blog schrijven of zelf een tof filmpje maken. Veel bedrijven hebben tegenwoordig ook een ‘werken bij’ Instagram account waar ze een kijkje geven in het wel en wee van je bedrijf. Geef ze de vrijheid om hier creatief in te zijn.


Even goede vrienden: leg het vast!
Natuurlijk kan niet zomaar alles gedeeld worden van het bedrijf. En wat gebeurd er als zo’n personeelslid vertrekt? Leg daarom altijd goed vast wat er wel en niet met het beeldmateriaal gedaan mag worden en voor hoelang. Dat is voor beide kanten wel zo prettig. Want stel dat een portret van jouw medewerker net is geplaatst op een flyer die jullie de rest van het jaar willen inzetten..? Dan is het uiteraard goedkoper dat contract te hebben dan al het drukwerk opnieuw te moeten laten maken.

- Ingrid van Heuven van Staereling

Reacties

Populaire posts