5 dingen om rekening mee te houden als je een logo laat maken


1. Bepaal jouw budget.
Binnen elke prijscategorie kun je een logo laten maken. Een beginnend ontwerper heeft namelijk een lager uurtarief dan een ervaren ontwerper. Bij een beginnend ontwerper is het voor jou en de designer even zoeken naar stijl en idee. Je kunt samen niet refereren naar eerder werk en hierdoor kan de uitkomst van je opdracht soms best verrassend zijn. Wees duidelijk in je wensen en zet een aantal correctierondes vast in jullie afgesproken prijs.

Een ervaren ontwerper heeft een creatief portfolio met voorbeelden van zijn/haar werkzaamheden. En waarschijnlijk ook een duidelijke stijl. Zo'n ontwerper kan beter inschatten hoeveel tijd hij/zij kwijt zal zijn aan het uitvoeren van jouw opdracht. Je kunt dan ook rekenen op een vaste prijs die op basis van inschatting is bepaald. Geen verrassingen achteraf.

2. De buurman heeft 'em ook.
Onderneem je in de horeca, dan zie je vaak genoeg logo's met borden en bestek langskomen. Zo is wel duidelijk wat je doet, maar het is niet erg creatief. Wees niet 13 in een dozijn! Basis elementen worden vaak eindeloos gekopieerd. Natuurlijk, het ene vorkje is het andere niet.. en een ontwerper zal er ongetwijfeld zijn/haar eigen stijl aan geven. Het kan echter ook zo zijn dat bij het gebruik van zulke standaard elementen jouw concurrent mogelijk precies hetzelfde beeld gebruikt. Dat gaat natuurlijk ten koste van de herkenbaarheid van jouw merk.

Wil je dit voorkomen? Geef bij jouw ontwerper duidelijk aan dat je graag andere oplossingen wilt voor jouw beeldmerk dan de gangbare elementen. Leuk aspect hiervan is dat je met deze wens ook gelijk weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Zie je bij dit verzoek zweetdruppels verschijnen op het voorhoofd van jouw ontwerper? Dan heb je waarschijnlijk een slechte ontwerper voor je neus. ;) Een ervaren ontwerper weet dat herkenbaarheid belangrijk is en prefereert afwijken van de norm. Van dit soort uitdagingen zal een goed ontwerper gaan jubelen. Kortom: voorkom dat mensen jouw logo voor een ander aanzien en blijf opvallen in jouw branche.

3. Het KISS principe.


In mijn tijd op de kunstacademie werd mij altijd gezegd een logo als eerste te ontwerpen in zwart-wit. Ontwerpers werken dan ook vaak volgens het KISS principe: Keep it simple, stupid. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw logo makkelijk herkennen is het goed om een logo zo eenvoudig mogelijk te houden. Want als het superklein op een pen gezet moet worden wil je uiteraard wel dat mensen jouw logo nog enigszins kunnen onderscheiden.

Daarbij is het belangrijk een beeldmerk flexibel te houden. Een goed ontwerp laat zich niet beperken. Jouw beeldmerk moet werken op een gigantisch billboard, maar ook op een kleine postzegel. Kijk goed of daar rekening mee is gehouden. Is het ontwerp geschikt zijn voor een liggend en staand gebruik? Kan het werken op een lichte als donkere achtergrond? Een ontwerper hoort hier te allen tijde rekening mee te houden bij het maken van een voorstel.

 4. Een boek met (merk)regels.

Ontwerpers vinden het heerlijk om een boek te maken van jouw logo. Het maken van een huisstijl handboek lijkt hun grootste hobby. Terwijl jij je bedenkt of zo'n boek met regels niet te beperkend is. Het is wel degelijk handig om praktische zaken vastgelegd te hebben. Zie het echter niet als een wetboek. Deze merkwaardes bieden handvatten om jouw eigen, creatieve draai aan je merk te geven.

Als ik bij bedrijven binnenkom krijg ik vaak het huisstijl handboekonder mijn neus geschoven. Een goed startpunt, zo'n boek. Wanneer ik echter om details vraag heeft het merendeel geen flauw idee. Laat jouw ontwerper daarom het huisstijl handboek uitleggen. Zoals hoe dat zit
met de verschillende kleurcodes. Pantone, CMYK en RGB.. wat moet je er mee? Het kan handig zijn te weten waar de informatie voor dient. Bij het bedrukken van jouw logo op bijvoorbeeld een mok of bij het verwerken van jouw merknaam op een website word er vaak om kleurcodes gevraagd. Wel zo makkelijk om dit zelf gelijk door te kunnen geven, in plaats van dit via jouw ontwerper te moeten doorspelen.

5. Is jouw logo van jou?
De maker van het logo of beeldmerk behoudt altijd de auteursrechten over het ontwerp tenzij je dit anders (schriftelijk) hebt afgesproken. Dit recht ontstaat vanzelf, er zijn geen formaliteiten nodig om auteursrecht te krijgen. Dit auteursrecht bestaat om plagiaat te voorkomen.


Nu hoor ik je denken: "Maar ik heb er toch voor betaald?" Dit kan ik het beste uitleggen door het te vergelijken met het eten van de chef kok in een restaurant. Je eet wellicht zijn heerlijke eten, maar ontvangt niet de recepten van zijn gerechten. Een chef kok ziet ook niet graag dat zijn concurrenten zomaar met zijn populaire gerechten aan de haal gaan. Zo gaat het ook voor jouw beeldmerk: daar mag niet zomaar aan gerommeld worden. Jij wilt als klant natuurlijk wel zelf graag bepalen wat je met je logo doet. Zorg er dan voor dat je dit schriftelijk vast legt.



In de praktijk valt de strengheid van dit auteursrecht naleven wel mee. Je wilt immers samen een mooi merk neerzetten en ook een goede relatie behouden. Als je als bedrijf toch liever het recht in eigen hand hebt kun je een licentie of overdracht van auteursrecht regelen. Bij een licentie geeft de ontwerper jou officieel toestemming om een ontwerp op bepaalde wijze binnen het eigen bedrijf te gebruiken. Met een overdacht van auteursrechten heeft de klant zelf zeggenschap over de wijze waarop het ontwerp gebruikt mag worden. Aan beide regelingen zijn uiteraard kosten verbonden.

- Ingrid van Heuven van Staereling 

Reacties

Populaire posts