Top 5 punten waar je op moet letten als je werkt met een designer.




Als bedrijf zijnde heb je vaak iets tastbaars nodig om jezelf mee te presenteren. Te beginnen bij een logo. Ik krijg altijd veel vragen van (startende) ondernemers over waar ze aan moeten denken bij het laten maken van hun logo en huisstijl. Hierbij enkele tips over waar je zoal rekening mee moet houden als je jouw huisstijl laat maken door een designer:

1) Spreek duidelijk je wensen uit.
Een groot deel van de taak van een goede ontwerper is het uitvogelen van jouw visie en dit visueel maken. Het laatste wat je als starter wilt is veel tijd kwijt zijn aan het begeleiden en instrueren van een ontwerper.
Zie het als die reclame van Royal Club met 'doe mij maar een drankje'. Je krijgt nooit wat je echt wilt als je zegt 'doe mij maar een logo'. Als je duidelijk jouw wensen doorgeeft kom je sneller tot een eindproduct waar jullie beiden trots op zijn.

2) Bundel je feedback.
Als ondernemer komt er veel op je af. Je wilt natuurlijk zo effectief mogelijk werken. Eindeloze mailwisselingen met een ontwerper kost jou teveel tijd en is overbodig. Heb je een ontwerpvoorstel binnen gekregen? Ga er even rustig voor zitten, bundel je feedback en bespaar zo tijd (en geld).
Vaak is een aanpassingsronde in de offerte meegerekend, maar mocht dat niet het geval zijn is dit de beste manier van werken. Jouw ontwerper kan dan aangeven hoeveel tijd hij/zij aan jouw aanpassingen kwijt is en duidelijk communiceren wat de kosten daarvan zijn. Bovendien is jouw gebundelde feedback zo makkelijker te verwerken. Dat betekend minder uurwerk en een snellere oplevering waardoor jij snel kan patsen met jouw (nieuwe) huisstijl.

3) “Stuur maar een jpegje”



Het aller vervelendst is natuurlijk als je -na uitvoerig overleg- een logo hebt laten maken waar je niets mee kunt. Geloof mij, dit gebeurd echt! Er zijn genoeg adresjes waar je makkelijk en goedkoop een logo kunt laten maken. Vaak resulteert dat in een in Photoshop gemaakt logo wat je eigenlijk in print- en drukwerk niet goed kunt verwerken.
Vraag daarom altijd om een net mapje met de juiste bestanden van jouw logo voor drukwerk en webgebruik. Een goede ontwerpen kan jouw dat altijd leveren.

4) Denk verder dan je design.
Yes, je logo en huisstijl is compleet! Je kunt van start. Alleen met wat? Voor je het weet ben je op zoek naar een drukkerij, moet je bedenken welke papiersoort je het beste kunt kiezen en of jouw website html gebaseerd moet zijn.
Je hoeft het echt niet allemaal zelf te bedenken. De meeste ontwerpers hebben al veel bedrijven geholpen en weten wat jij nodig zou kunnen hebben. Maak gebruik van de kennis en netwerk van jouw ontwerper en laat je adviseren en ontzorgen.

5) Inspireer en laat je inspireren.
Een creatieveling zit altijd vol met leuke ideeën! Voor het zogenaamde 'out of the box' denken worden bij sommige bedrijven zelfs creatieven ingehuurd om tijdens reguliere meetings mee te denken. Zit je even vast en weet je niet welke richting je op wilt met een bepaalde kwestie in de ontwikkeling van jouw bedrijf? Denk er dan eens over na om met een creatieveling te sparren. Wie weet krijgen jullie er allebei nog nieuwe ideeën van.

Heb jij weleens samengewerkt met een designer? En waar ben jij tegenaan gelopen als klant?

- Ingrid van Heuven van Staereling 

Reacties

Populaire posts